Subscribe:

Ads 468x60px

Terdapat ralat dalam alat ini

Rabu, 6 April 2011

PBL 2- EXPENDITURE CYCLE

Alhamdulillah. i praise to Allah for giving us chances to finish our PBL 2.  it is about expenditure cycle which about on how we controlled our financial and expenditure in company operation especially payroll. hope i will understand about this chapter very2 well. thanks cik azmi.

kenape bola!!!!

aku paling suke men badminton. tapi ble msuk u aku kene men bola sebab takde kaki2 nak men badminton.. haha.. aku bkn reti men bola.. hentam saje la labu.. haha.. tapi da 2 kali kitorg juara INTERPART. walaupun tugas aku hanya sebgai penjaga gawang. bukan pnjaga geweng ye.. haha.. 9/4/11 dapt no 3 futsal NR. 10/4/11 jadi juara bolasepak. 2 medal 2 hari.. haha.. kalo hari2? korang kire r sendiri.. haha..

Jumaat, 25 Mac 2011

AIS TEST!!!

adoi, cmne r nak jawab test AIS petg ni ye. study xbyk.. pening2.. hope byk soalan common sense. haha..boleh r gak goreng2. yg ingtnye:

internal control component ade 5
1. control environment
2. risk assessment
3. control activities
4. information and communication
5. monitoring

fraud: an intention activities by a person to gain unfair advantage towards another person.
type of fraud: misappropriation of asset and fraudulent of financial statement

EDI( electronic data interchange)- computer to computer changing info
3 concept: 1) computer to computer
                 2) routing data business(routine bus doc)
                 3) standard data format

encryption- process of transforming plain text into cipher text
symmetric and asymmetric
-symmetric use encrypt and decrypt key
-asymmetric use private and public key
-public key is widely distributed and available to everyone
-private key is be kept secret known only to the owner of the key

Jumaat, 18 Mac 2011

How to make my presentation more presentable and eye catching

salam.. 
to all my beloved friends. as we already know, presentation really need a proper guideline and structural decision making while we do presentation. there is no matter about you can do or not. 
IT IS ABOUT YOUR SELF CONFIDENCE. 
a proper presentation need you to be:

1)well prepared with all those material.

2)only take the main point and summarize it in simple way. no need to explain in long story

3)making eye contact

4)do some funny or cute slide show to gain interest

5) most important thing is, YOU HAVE TAKE YOUR BREAKFAST.

PBL OH PBL...

Kini tamat sudah tugas kami bagi PBL 1. dan PBL 2 akan menyusul selepas ini. overall, wat PBL memang seronok.. sambil wat keje, sambil belajar.. yang penting kami paham apa kami buat... group aku wat pasal weaknesess. kitorang wat slide kaw2 bagi power. ye la, dalam skema markah ade markah untuk slide yang menarik dan menonjol.. slide yang mudah dan ringkas tapi cumel.. pasni, team PAPARAZZI akan wat yang terbek untuk PBL 2. tungguuuuu...

Jumaat, 11 Mac 2011

PROBLEM BASE LEARNING

PBL IS SORT KIND OF A LEARNING PROCESS THAT FIRSTLY I HAVE BEEN INTRODUCE IN MAF420 THAT IS SO DIFFICULT FOR ME BECAUSE I DID NOT BE EXPLAIN ABOUT WHAT, HOW, AND WHY WE DO PBL. AFTER GET INTO AIS 510, I ONCE AGAIN BE INTRODUCE WITH IT AND BE EXPLAIN VERY WELL ABOUT THE PBL BY SIR AZMI NIAS. PBL IS THE WAY OF LEARNING BE PROVIDED TO US THROUGH CASE SOLVE LEARNING INTO GROUP. IT IS SO INTERESTING BECAUSE WE CAN PERFECTLY UNDERSTAND ABOUT WHAT WE STUDY MORE EASY TO MEMORIZE ANY INFORMATION. PBL CASE CONSIST OF MUCH MORE ON CYLE PROCESS THAT ALWAYS WE USE IN OUR LIFE. THANKS FOR THE PBL SESSION PROVIDED BY UITM AND EXPLANATIONS BY SIR AZMI NIAS.

Selasa, 1 Februari 2011

KETAHUILAH PENYAKIT-PENYAKIT HATI

Hati itu dapat hidup dan dapat mati, sehat dan sakit. Dalam hal ini, ia
lebih penting dari pada tubuh.Allah berfirman, artinya:"Dan apakah
orang
yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya
cahaya
yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah
masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam
gelap
gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar dari padanya." (Al-An'am :
122)
Artinya, ia mati karena kekufuran, lalu Kami hidupkan kembali dengan
keimanan.

Hati yang hidup dan sehat, apabila ditawari kebatilan dan hal-hal yang
buruk, dengan tabi'at dasarnya ia pasti menghindar, membenci dan tidak
akan
menolehnya. Lain halnya dengan hati yang mati. Ia tak dapat membedakan
yang
baik dan yang buruk.

Dua Bentuk Penyakit Hati: Penyakit hati itu ada dua macam: Penyakit
syahwat
dan penyakit syubhat. Keduanya tersebut dalam Al-Qur'an.Allah
berfirman,
artinya:"Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara (melembut-lembutkan
bicara) sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya.
"
(Al-Ahzab:32)Ini yang disebut penyakit syahwat. Allah juga berfirman,
artinya:"Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah
penyakitnya..."
(Al-Baqarah : 10)Allah juga berfirman, artinya:"Dan adapun orang yang
didalam hati mereka ada penyakit, maka dengan surat itu bertambah
kekafiran
mereka, di samping kekafirannya (yang telah ada)." (At-Taubah : 125)
Penyakit di sini adalah penyakit syubhat. Penyakit ini lebih parah
daripada
penyakit syahwat.

Karena penyakit syahwat masih bisa diharapkan sembuh, bila syahwatnya
sudah
terlampiaskan. Sedangkan penyakit syubhat, tidak akan dapat sembuh,
kalau
Allah tidak menanggulanginya dengan limpahan rahmat-Nya. Seringkali
penyakit
hati bertambah parah, namun pemiliknya tak juga menyadari. Karena ia
tak
sempat bahkan enggan mengetahui cara penyembuhan dan sebab-sebab
(munculnya)
penyakit tersebut.

Bahkan terkadang hatinya sudah mati, pemiliknya belum juga sadar kalau
sudah
mati. Sebagai buktinya, ia sama sekali tidak merasa sakit akibat
luka-luka
dari berbagai perbuatan buruk. Ia juga tak merasa disusahkan dengan
ketidak
mengertian dirinya terhadap kebenaran, dan keyakinan-keyakinannya yang
batil. "Luka, tak akan dapat membuat sakit orang mati." *). Terkadang
ia
juga merasakan sakitnya. Namun ia tak sanggup mencicipi dan menahan
pahitnya
obat. Masih bersarangnya penyakit tersebut di hatinya, berpengaruh
semakin
sulit dirinya menelan obat. Karena obatnya dengan melawan hawa nafsu.
Itu
hal yang paling berat bagi jiwanya. Namun baginya, tak ada sesuatu yang
lebih bermanfaat dari obat itu. Terkadang, ia memaksa dirinya untuk
bersabar. Tapi kemudian tekadnya mengendor dan bisa meneruskannya lagi.

Itu karena kelemahan ilmu, keyakinan dan ketabahan. Sebagai halnya
orang
yang memasuki jalan angker yang akhirnya akan membawa dia ke tempat
yang
aman. Ia sadar, kalau ia bersabar, rasa takut itu sirna dan berganti
dengan
rasa aman. Ia membutuhkan kesabaran dan keyakinan yang kuat, yang
dengan itu
ia mampu berjalan. Kalau kesabaran dan keyakinannya mengendor, ia akan
balik
mundur dan tidak mampu menahan kesulitan. Apalagi kalau tidak ada
teman, dan
takut sendirian. Menyembuhkan Penyakit Dengan Makanan Bergizi dan Obat:
Gejala penyakit hati adalah, ketika ia menghindari makanan-makanan yang
bermanfaat bagi hatinya, lalu menggantinya dengan makanan-makanan yang
tak
sehat bagi hatinya. Berpaling dari obat yang berguna, menggantinya
dengan
obat yang berbahaya. Sedangkan makanan yang paling berguna bagi hatinya
adalah makanan iman. Obat yang paling manjur adalah Al-Qur'an
masing-masing
memiliki gizi dan obat.

Barangsiapa yang mencari kesembuhan (penyakit hati) selain dari
Al-kitab dan
As-sunnah, maka ia adalah orang yang paling bodoh dan
sesat.Sesungguhnya
Allah berfirman:"Katakanlah: "Al-qur'an itu adalah petunjuk dan penawar
bagi
orang-orang yang beriman. Dan orang-orang yang tidak beriman pada
telinga
mereka ada sumbatan, sedang Al-qur'an itu suatu kegelapan bagi mereka.
Mereka itu adalah (seperti) orang-orang yang dipanggil dari tempat
jauh."
(Fushshilat : 44) Al-qur'an adalah obat sempurna untuk segala penyakit
tubuh
dan hati, segala penyakit dunia dan akherat. Namun tak sembarangan
orang
mahir menggunakan Al-qur'an sebagai obat. Kalau si sakit mahir
menggunakannya sebagai obat, ia letakkan pada bagian yang sakit, dengan
penuh pembenaran, keimanan dan penerimaan, disertai dengan keyakinan
yang
kuat dan memenuhi syarat-syaratnya. Tak akan ada penyakit yang
membandel.
Bagaimana mungkin penyakit itu akan menentang firman Rabb langit dan
bumi;
yang apabila turun di atas gunung, gunung itu akan hancur, dan bila
turun di
bumi, bumi itu akan terbelah?

Segala penyakit jasmani dan rohani, pasti terdapat dalam Al-qur'an cara
memperoleh obatnya, sebab-sebab timbulnya dan cara penanggulangannya.
Tentu
bagi orang yang diberi kemampuan mamahami kitab-Nya. *) [Penggalan
akhir
bait sya'ir Al-Mutanabbi, yang mana penggalan awalnya adalah: "Orang
yang
hina, akan mudah mendapat kehinaan"] Dikutip dari: Abdul Akhir Hammad
Alghunaimi, "Tahdzib Syarh Ath-Thahawiyah Dasar-dasar 'Aqidah Menurut
Ulama
Salaf", penerjemah: Abu Umar Basyir Al-Medani, Pustaka At-Tibyan, buku
2,
Cetakan I, 2000, hal 264-266. Pengantar:Untuk sedikit menambah
pengetahuan
kita tentang penyakit hati, berikut ini akan saya kutipkan risalah dari
buku
"Tahdzib Syarh Ath-Thahawiyah..." karya Syeikh Abdul Akhir Hammad
Alghunaimi. Akan tetapi, barangkali risalah itu sendiri lebih tepat
disebut
karya Al-Imam Ibnu Abil 'Izzi, karena beliaulah yang menulisnya sebagai
syarh (penjelasan) dari kitab Aqidah yang disusun oleh Imam Ath-Thahawi
yang
dikenal dengan kitab "Aqidah Thahawiyah". Sedang Syeikh Abdul Akhir
Hammad
Alghunami adalah yang melakukan tahdzib (penataan ulang). Semoga
bermanfaat.

10 KATEGORI SOLAT

1. Seseorang yang telah mengucapkan Dua Kalimah Syahadah dan mengaku Islam
tetapi engkar baginya bahkan langsung tidak pernah mendirikan Solat sepanjang hayat
2. Seseorang yang Solah bermusim 2 kali setahun iaitu Hari Raya Syawal dan Hari Raya Korban itupun kerana mengikut majoriti ramai orang pergi Solat di Masjid.Teramat besar kerugian bagi golongan ini meninggalkan yang fardu mengamalkan yang sunat.
3. Orang Islam yang Solat kadang-kadang atau sekali sekala ikut sedap sendiri sekadar mengikut hawa nafsu maka sentiasa kerugian bagi golongan ini.
4. Seseorang yang mempunyai ilmu lahiriah tanpa ilmu batiniah mengerjakan Solat tapi sayang kosong Solatnya seperti ada jasad tanpa roh.
5. Seseorang yang cukup Solatnya 5 waktu berilmu lahiriah serta batiniah akan tetapi masih dalam katagori lalai lahir dan batin.
6. Seseorang yang cukup Solatnya 5 waktu berilmu lahiriah serta batiniah akan tetapi masih dalam katagori khusyuk lahir tapi lalai batin.
7. Seseorang yang cukup Solatnya 5 waktu berilmu lahiriah serta batiniah khusyuk lahir batin akan tetapi masih belum berasa nikmat kesedapan beribadah.
8. Seseorang yang cukup Solatnya 5 waktu berilmu lahiriah dan batiniah serta khusyuk lahir batin.
9. Seseorang yang cukup Solatnya 5 waktu berilmu lahiriah dan batiniah serta khusyuk lahir batin malahan dapat merasai nikmat kesedapan beribadah.
10. Seseorang yang cukup Solatnya 5 waktu berilmu lahiriah dan batiniah serta khusyuk lahir batin malahan dapat merasai nikmat kesedapan beribadah.Dapat merasakan nikmat kehadiran Allah SWT dihadapan dirinya.Maka terbuka hijab dimulai dari takbiraul Ihram hingga selesai memberi salam.Subhanallah.
Wallua’lam

Jumaat, 28 Ogos 2009

Keistimewaan Wanita

19 Keistimewaan Wanita Menurut Hadis

1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."
2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.
3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.
5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.
7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.
8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.
9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.
10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana- mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.
12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."
13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).
15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

wallahu taa'la a'lam
Seksaan ngeri nanti wanita tidak beriman
SEPULUH jenis seksaan yang menimpa wanita yang diperlihatkan kepada Nabi Muhammad SAW ketika melalui peristiwa Israk dan Mikraj, membuatkan Rasulullah menangis setiap kali mengenangkannya.
Dalam perjalanan itu, antaranya Baginda diperlihatkan perempuan yang digantung dengan rambut dan otak di kepalanya mendidih. Mereka adalah perempuan yang tidak mahu melindungi rambutnya daripada dilihat lelaki lain.
Seksaan lain yang diperlihatkan Baginda ialah perempuan yang digantung dengan lidahnya dan tangannya dikeluarkan daripada punggung dan minyak panas dituangkan ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang suka menyakiti hati suami dengan kata-katanya.

Baginda juga melihat bagaimana perempuan digantung buah dadanya dari arah punggung dan air pokok zakum dituang ke dalam kerongkongnya. Mereka adalah perempuan yang menyusui anak orang lain tanpa keizinan suaminya.
Ada pula perempuan diikat dua kakinya serta dua tangannya sampai ke ubun dan dibelit beberapa ular dan kala jengking. Mereka adalah perempuan yang boleh solat dan berpuasa tetapi tidak mahu mengerjakannya, tidak berwuduk dan tidak mahu mandi junub. Mereka sering keluar rumah tanpa mendapat izin suaminya terlebih dulu dan tidak mandi iaitu tidak bersuci selepas habis haid dan nifas.
Selain itu, Baginda melihat perempuan yang makan daging tubuhnya sendiri manakala di bawahnya ada api yang menyala. Mereka adalah perempuan yang berhias untuk dilihat lelaki lain dan suka menceritakan aib orang lain.
Baginda juga melihat perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka. Mereka adalah perempuan yang suka memasyhurkan diri sendiri supaya orang melihat akan perhiasannya.
Seksaan lain yang dilihat Baginda ialah perempuan yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya pula seperti keldai. Mereka adalah perempuan yang suka mengadu domba dan sangat suka berdusta.
Ada pula perempuan yang Baginda nampak rupanya berbentuk anjing dan beberapa ekor ular serta kala jengking masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya. Mereka adalah perempuan yang suka marah kepada suaminya dan memfitnah orang lain.